IN THE EMPLOYMENT TRIBUNAL CASE NO: 2300819/2019

(LONDON SOUTH)

BETWEEN:

DR CHRISTOPHER DAY

Claimant

-and-

LEWISHAM AND GREENWICH NHS TRUST

Respondent

WITNESS STATEMENT OF DAVID COCKE

|, DAVID COCKE, of Lewisham and Greenwich NHS Trust, University Hospital Lewisham,
Lewisham High Street, London SE16 6LH, WILL SAY AS FOLLOWS:

Introduction

1.

I am employed by Lewisham and Greenwich NHS Trust (“the Trust”) as the Trust's
Associate Director of Communications. | have held this position with effect from April
2018. | became Head of Communications for the Trust in October 2013, having
previously been communications lead for one of the Trust's predecessor organisations,
Lewisham Healthcare NHS Trust. Prior to my employment with the Trust, | worked as
Head of Communications for Sutton and Merton Primary Care Trust. In my current role
as Associate Director of Communications at the Trust, | am primarily responsible for
internal and external communication and engagement. This includes overseeing
media relations and the Trust's corporate social media accounts.

Dr Day’s previous claims

2.

| first became aware of Dr Day’'s previous Tribunal claims against the Trust (case
numbers 2302023/2014 & 2301466/2015 / “Claims 1 & 2”) in 2016 when approached
by some media outlets asking for statements from the Trust on the case. | had no direct
knowledge or involvement with Dr Day during his employment with the Trust and | was
unaware of the concerns he had raised at the time. Through the media publications
outlined below, | was aware that Dr Day’s previous case (Claims 1 and 2) included that



he had raised concerns about understaffing at Queen Elizabeth Hospital when two
locums did not arrive for a shift. However, until these current Tribunal proceedings
(Claim 3), | was not aware of the specific nature of Dr Day’s concerns and in particular,
was not aware of the specific communications of protected disclosures cited in his
Amended Grounds of Claim Paragraphs 16(i) — (x) [pages 459-460].

3. The existence of Dr Day’s Tribunal claims (Claims 1 and 2) came to my attention in my
role of Head of Communications as | was overseeing the Trust's response to media
queries. By way of background, much of this interest lay in the legal issue as to whether
the Second Respondent, Health Education England ("HEE”"), was an “employer” for
doctors in training and therefore whether claims of whistleblowing could be brought
against it before an Employment Tribunal. This was a point which the Trust was not
party to but the impact of it was that the allegations against the Trust could not proceed
whilst this point was determined and the Trust was often named alongside HEE.
Examples of local and national press interest were the Evening Standard article dated
22 February 2016 [pages 760-765], The Daily Mail article on 14 May 2017 which was
headlined “The dedicated NHS doctor they tried to gag then destroy: His dream career
left in tatters, his family life ruined and his legal bills crippling...after he blew the whistle
on a hospital that left its patients in grave danger’ [pages 831-838], The Mirror on 5
August 2017 [pages 846-850], Public Concern at Work in November 2017 [pages
204-209] and The Guardian on 2 October 2018 [pages 932-937], which all referenced
the Trust. | was also aware of broadcast media coverage in May 2016, such as on ITV
[pages 766-769].

Communications strategy prior to settiement

4. Although | was not directly involved in the legal proceedings against the Trust, | was
responsible for the management of the Trust's communications in relation to Dr Day’s
claim. We did not issue any statements about Dr Day’s legal case proactively, but
provided statements in response to media queries when the Trust was asked to
comment. When dealing with any media query, the Communications team liaises with
the relevant teams or individuals to try to obtain relevant information; the statement is
then drafted and — before it is issued — final sign-off is required from the relevant
member(s) of the Trust's Executive Team. The reactive statements that were issued
in relation to Dr Day were agreed and signed off by members of the senior team
including the Trust's Chief Executive and Janet Lynch, (former) Director of Workforce
and Education (who was also the Deputy Chief Executive). Accordingly, responding to
media interest was never a decision made in isolation. An example of an historical
response statement given by the Trust is a response to the Evening Standard article
published in February 2016, over which | had oversight. The journalist asked us to
respond to the allegations being made against the Trust through the legal proceedings,
and also asked for comment on whether the Trust had addressed the safety concerns



raised. | liaised with the clinical leads in our intensive care team who confirmed that
we had increased medical staffing numbers in the intensive care unit and were meeting
key quality standards. The statement (attached) was signed off by our (former) Director
of Workforce and Education and Chief Executive [pages 760-765 and 759].

The Trust also provided a statement for the Mirror article published in August 2017
[pages 846-850 and 845], over which | also had oversight. The story was written by a
freelance journalist, Martyn Halle. In his query, he referred to a peer review carried out
into the intensive care unit at Queen Elizabeth Hospital in 2017 [pages 845]. In this
query, Mr Halle referred to a statement that had been provided by the Trust on the
peer review to Shaun Lintern of Health Service Journal in June 2017. | understand that
Dr Day wishes to refer to this article for these current proceedings and therefore the
Trust statement for that article has been included accordingly.

Dr Day’s case had coincided with a time when the new junior doctor employment
contracts were being implemented nationally which itself had attracted negative
publicity. Colleagues involved in overseeing our junior doctor training programme were
concerned that the publicity around Dr Day’s case was having a negative impact about
how junior doctors viewed the organisation. There were also concerns that junior
doctors — and indeed other staff who heard about the case — would not raise important
safety issues as they would fear that there would be negative repercussions if they did
so. Colleagues overseeing the junior doctor training programme also voiced concerns
that the recruitment of junior doctors could be negatively affected as a result of the
publicity about the case; | had received oral reports from colleagues that junior doctors
in the training programme were expressing dissatisfaction about the Dr Day case and
in particular they felt the Trust was treating Dr Day unfairly and that this showed there
were repercussions for speaking up.

Communications strategy post settlement

7.

The final hearing to determine Claims 1 and 2 commenced on 1 October 2018.
Ultimately, | understand that Dr Day withdrew his claims against the Trust following a
settlement agreement negotiated between the parties on 15 October 2018 which
included an agreed statement [page 996]. | had no involvement in those negotiations.
| was informed by Janet Lynch that the matter had settled during the week commencing
Monday 15 October 2018. | also recall the preceding week that Ms Lynch had reported
her observations from when she had attended some of the Tribunal hearing whilst Dr
Day was giving his evidence; | recall she mentioned she felt sorry for him as the case
was going badly for him and he seemed to be struggling.



8.

10.

There was limited media interest immediately after the settlement, although | was
aware of the article in the trade press, the British Medical Journal (BMJ), on 16 October
2018 (the day after settliement) [pages 1011-1012]. HEE had issued a statement on
15 October 2018 [pages 1003-1004]. Following the settlement of Claims 1 & 2, Janet
Lynch took the lead on drafting a statement about the case for publication on the Trust
website. This was because Ms Lynch had been involved in the legal proceedings so
had a good understanding of the details around the case, whereas my involvement
had been limited to coordinating the Trust's response to media queries. Ms Lynch
explained to me that the Trust Board felt that there was a need to issue a fuller
statement with a summary of key facts about the case. The media coverage to date
had focused on the allegations about the Trust, so there were concerns that anyone
who had heard about the case — including junior doctors and staff — would have a
largely one-sided, negative and misleading view of the Trust. The Trust had therefore
begun to take initial steps to prepare a statement which reconfirmed the agreed
statement, set out a summary of the facts of the case but also reflected the impact the
case had upon the Trust, a point which we had previously felt unable to comment on
given the ongoing proceedings, and to emphasise the procedures the Trust had in
place to support staff who wished to raise concerns. The Trust’s reasoning behind this
was that anyone that heard about this case including existing Trust staff, would have
seen very one-sided coverage which we felt was misleading. For the Trust, this was
the first opportunity to explain its position now that legal proceedings had concluded.

My first significant involvement post settlement in this case was when | was contacted
by the journalist, Martyn Halle, on 18 October 2018 regarding an article he was writing
for the Mail on Sunday [page 1025]. Mr Halle had written the previous article for the
Mirror on 5 August 2017 which is referenced earlier in my statement. The original email
posed a series of questions to HEE. | responded to Mr Halle with a statement from
the Trust, which was signed off by Janet Lynch and Ben Travis, Chief Executive [page
1028-1029]. This confirmed the terms of settlement, that costs are not automatically
awarded to the successful party, that the Trust was pleased the matter had resolved
and the steps the Trust was taking to support staff who wished to raise concerns. |
was then pushed to give a categorical denial that “the trust threatened Dr Day during
the hearing with the risk of it seeking substantial costs running into several hundred
thousand ponds. Can we have that categorical denial please” [page 1028]. |
responded with an additional statement to confirm the Trust’s position on costs; again,
the statement was agreed by Janet Lynch and Ben Travis.

From this point, there was increasing speculation on social media and in the press
about the settlement negotiations, with allegations that cost threats had been issued
to make Dr Day drop his case.



1.

12.

13.

14.

| was concerned by the serious allegations that were included in the email from Mr
Halle and sought assurances on the issues raised before responding. This included
gaining clarification from Ms Lynch about a question asking whether the agreed
settlement amounted to a ‘legal gag’ on Dr Day speaking about the case [page 1025].
In fact, | was informed that there had been no confidentiality provisions; | understood
from speaking with Ms Lynch and Mr Travis that this had been an important clause for
the Trust to ensure that there was transparency as to its terms. There was next the
allegation of the threat of ‘crippling’ legal costs running into ‘several hundred thousand
pounds’ to make Dr Day drop his case. | was informed in discussions with Mr Travis
and Ms Lynch that legal costs are only awarded in exceptional cases — such as if
someone is found to have lied in court or otherwise conducted the litigation
unreasonably — and that an individual's personal circumstances are or can be taken
into account when costs are awarded. In relation to Dr Day’s Claims 1 and 2, | was
also informed by Ms Lynch that it was likely that the claims against the Trust would
have been dismissed on their (lack of) merits if they had not been withdrawn.

Following the email exchange with Mr Halle, | was concerned that there would be an
unfairly negative piece in the Mail on Sunday. The Mail did not publish a story that
weekend, although noting the continued interest in the case from Mr Halle we felt under
pressure to clarify the Trust's position on the case.

By this point, | was approached by Ms Lynch, who asked me to check that the
statement that she had prepared was in plain English and easy to understand, without
legal or NHS jargon. | reviewed the statement for Ms Lynch and made some changes
accordingly, revising the language but not the overall content.

In the statement, Ms Lynch had noted that an incorrect link had been drawn between
Dr Day's historical claims, which related to concerns raised and alleged detriments in
2013 and 2014, and the findings of a peer review of the critical care unit in QEH
undertaken by the South London Critical Care Network in February 2017. One
example of this was the Guardian article of 2 October 2018 which had highlighted a
statement from Dr Day that: “After four years I'm just relieved the important issues in
this case are finally going to be heard and scrutinised by a specialist employment
tribunal’. says Day. It's been a bruising experience, but Day says, one worth enduring.
Not least because in 2017 a major peer review was published into the ICU ward round
which Day's disclosures were based revealing, grave concerns over staffing levels,
incident reporting procedures and safety standards” [pages 932-937]. The results of
the peer review had also been reported in the story in the Mirror, which has been
previously cited. In the Mirror, Dr Day is quoted as saying: “It beggars belief that the
patients are still being exposed to the same risks three years after | raised concerns.
It is a disgrace and it seems that nobody really cares.” The concerns raised by Dr Day
in 2013 had focused on junior doctor staffing levels (this was my understanding from



15.

16.

17.

18.

senior clinicians and Ms Lynch); these specific concerns had been addressed by the
Trust, with improvements noted by the peer review undertaken by the South London
Critical Care Network in February 2017. However, the 2017 peer review identified that
the QEH intensive care unit did not meet the guidelines for consultant staffing. |
understand from Elizabeth Aitken, the Trust's Medical Director that, as a result, the
issue of consultant staffing was addressed as a priority, with the improvements noted
in the subsequent peer review, carried out in February 2018 [pages 872-906].
However, the impression from the media coverage in the Mirror and Guardian was that
the Trust had chosen to ignore specific safety concerns raised since 2013. This was
not accurate and could potentially discourage colleagues from speaking up and raising
any other safety issues that needed to be addressed.

Janet Lynch told me that she had obtained internal sign off on the statement from the
senior doctors who had been involved in the Tribunal case, from the Trust’s Medical
Director and Chief Executive. The statement was published on the Trust website on
24 October 2018 [pages1046-1050].

| understand that Dr Day alleges that the statement of 24 October 2018 amounts to a
detriment because this included the following wording which Dr Day alleges is not true
“The external investigation found it had been appropriate for Dr Day to raise his
concerns and that the Trust had responded in the right way”. The external investigation
referred to is the investigation carried out by MJ Roddis Associates Ltd (“MJ Roddis”)
which was commissioned by the Trust. MJ Roddis is a consultancy that provides
support to healthcare professionals and carries out investigations within the health
sector. It was commissioned to carry out an investigation into complaints raised by Dr
Day in a letter to the Chief Executive on 4 August 2014.

The complaint raised two issues: (1) clinical concerns regarding medical staffing levels
and (2) a grievance about the effect his raising concerns had on his time at the Trust
and his career. | understand that these two elements were investigated by two
separate investigators. It is my understanding that the terms of the appointment of MJ
Roddis were referred to in the Trust statement to demonstrate that Dr Day’s concerns
had been properly investigated.

At the outset, | should note that | had not read the report at this stage but, as previously
stated, the statement was drafted by Ms Lynch, who had more detailed knowledge
about the case. | had no involvement with the original complaint and had not been
provided with the report at the time. | was therefore relying upon Ms Lynch's
knowledge of the case. This is not untypical; as stated at the outset of my statement,
we work as team when preparing statements and | am guided by those involved with
the specific facts as to the content. Time pressures within Communications dictate that
it is not always possible for me to review every document referred to.



19.

20.

21.

I consider the reference by Dr Day to the Trust's statement to be misleading as it
references an incomplete sentence from the Trust statement. The statement actually
states: “The external investigation found it had been appropriate for Dr Day to raise his
concerns and that the Trust had responded in the right way by calling in the on-call
consultant to provide additional support. The investigation also found that there was
no_evidence that there were patient safety issues as a result of what had been an
unexpected situation” [page 1047]. The two reports were provided by MJ Roddis in
December 2014. Both reports are lengthy and can be found in full in the bundle
although without the appendices [pages 655-714 & 715-758]. The purpose of
referencing these two particular conclusions of the report in the statement was to
address the negative perception that the Trust had failed to take Dr Day's concerns
seriously and had instead sought to discredit him.

As stated above, at the time | had not read the report. | now believe that the reference
to the report’s conclusions referred to above is derived from comments in the report of
Clare McLaughlan in which she says “In my opinion those with responsibility for
ensuring sufficient onsite medical cover on the medicine wards at QEH on the night of
10 January 2014 did so without compromising patient safety [page 685]. This section
of the report then goes on to state “...None of the staff present considered there to be
active patient safety issues. Dr Day did not identify any specific, current patient safety
concerns to the SMOC although he did state that he felt there were potential patient
safety issues. The CSM was not made aware of any ‘at risk’ patients that night and
was [sic] the medical registrar said she did not have any seriously ill patients and felt
the hospital was safe. The CCON was aware there was potential for the hospital to
become unsafe but she felt patient safety was not compromised in any way. No patient
safety incidences were reported that night through Datix. Although Dr Day did
subsequently submit a Datix report, this was general in nature and did not identify
specific patient safety issues” [page 686]. Whether the statement challenged by Dr
Day is a fair reference to this passage is a matter of opinion. The factual evidence |
can give is that | believed at the time that the statement was accurate and | certainly
do not believe that it was issued or authorised in order to subject Dr Day to a detriment
for having made protected disclosures years earlier (which is | understand his case).

| further understand that Dr Day alleges that the statement of 24 October 2018
amounts to a detriment because it included the following wording: “Some of the
publicity around this case has incorrectly made a link to the findings of a peer review
of the critical care unit at QEH undertaken by the South London Critical Care Network
in February 2017... It is important to be clear that these were not the same issues that
Dr Day had raised in January 2014, which related to junior doctor cover on the medical
wards”. | have set out above why the Trust's position was that these were two different
issues both in terms of time and substance.



22.

23.

24,

25.

| would also note in reference to this report that Dr Day’s crowdfunding page refers to
“Hiring private investigators that attempted to discredit me and the important safety
issues that | raised about night time staffing on an Intensive Care Unit” [page1515]
which appears to relate to this investigation and implies that private investigators had
been hired to discredit Dr Day whereas it related to the decision to commission an
external investigation to consider Dr Day’s complaint.

Around this time, | was also aware of a further article being circulated on social media
by Private Eye [page 1056], which added to the mounting media pressure the Trust
was under at the time.

The Trust was then contacted on 5 November 2018 by Tommy Greene, a freelance
journalist working on a story about Dr Day’s case for the Daily Telegraph, with a
request for the Trust's comment on his proposed article. By way of email on 8
November 2018, Mr Greene asked the following questions:

‘1) Can you please provide me with a copy of each of the tribunal statements (from all
of the 14 witnesses)?

2) Did Lewisham and Greenwich NHS Trust ask its legal team/representatives in the
case to make a significant cost threat after 2 half-days of evidence, when Mr. Day did
not have access to legal advice since he was under oath? Or, less specifically (in terms
of time), was the cost threat made during the 6 days in which Mr. Day was under oath
and, as such, was not able to speak with anyone else including lawyers?

3) Was the cost threat made against Day at all used to secure the wording of the
agreed statement subsequently put out into the public domain by the parties?’ [pages
1058-1059].

Kirsten Edwards (then Communications Manager) forwarded the correspondence to
me. Again, the key questions centred on the issue of whether a costs threat was made
at a time that Dr Day was disadvantaged by not being able to seek legal advice. |
prepared a draft response; this was signed off by Janet Lynch and Ben Travis and was
sent to Tommy Greene on 12 November 2018. The statement is included in an email
to the Trust Board on 12 November 2018, which was issued by a colleague in the
communications team (while | was on leave), with the response to all three questions
[page 1090]. Our aim was to set out the chronology of the negotiations as we
considered that it was important to record that it was Dr Day’s barrister, Chris Milsom,
who had initiated the settlement discussions when he was mid-way through giving
evidence. We also sought to emphasise that the Trust's understanding was that costs
were not automatically awarded to the successful party; these could only be awarded
after an application on specific grounds and, even if successful, could take into account

8



26.

27.

28.

29.

Dr Day's personal circumstances. Given that Dr Day had legal representation during
the negotiations, it was our assumption that this must have been explained to him
when discussing the risks of continuing to pursue his claim.

Mr Greene then responded on 13 November 2018 (15:26) querying why the Trust had
stated on 24 October 2018 that the link to the findings in the Peer Review Report of
the Critical Care Unit at Queen Elizabeth Hospital was incorrect and to walk him
through this step by step [page 1089]. | responded on 15 November 2018 to explain
that the February 2017 Peer Review found issues related to a number of consultants
employed in the Intensive Care Unit at QEH and, as outlined in the Trust's statement,
we took immediate action to address these issues and improvements were noted by
the subsequent Peer Review in February 2018. | confirmed it was important to note Dr
Day's Tribunal case had related to concerns he had raised in 2014 about whether there
were enough junior doctors covering the medical wards on the night shift rather than
consultant staffing in the ICU [pages 1088-1089].

| then received a voicemail from Mr Halle on 16 November 2018, stating that Dr Day
had ‘gone on the record’ to say that the only reason he dropped his case against the
Trust and agreed to the joint settlement was because he had been put under financial
pressure by the Trust and Health Education England (‘HEE’), the Second Respondent.

On the same day at 10:35am, shortly after his voicemail, Mr Halle sent me an email in
the following terms:

‘Dr Day has now gone on the record to allege financial bullying costs led to the agreed
statement. He rejects the agreed statement that he wouldn't have succeed [sic] if the
case had proceeded. He says, on the record, that this was agreed due to the costs
threat. First made just two days into the hearing and then again after 6 days. Can |
confirm that your solicitors were Capsticks and that the negotiations were conducted
between the solicitors representing the Trust and HEE snd [sic] Dr Day's solicitor?’
[pages 1094-1095 ].

Our response was agreed by Ms Lynch and Mr Travis. The Trust responded to Mr
Halle’s query on 16 November 2018 to clarify that the settlement negotiations had been
initiated by Dr Day's legal representatives “not as a result of pressure placed upon
them by the Trust, but because it was apparent to them that Dr Day's case was not
going well.” We clarified that costs are only awarded in exceptional circumstances, and
that an individual's personal circumstances are taken into account when costs are
awarded. We also clarified that negotiations “predominantly took place between the
parties in person at London South Employment Tribunal on 12 October 2018 and Dr
Day was both present and legally represented by his solicitor and barrister during those

discussions” [page 1094].



30. The Health Service Journal (HSJ) published a story on this case on 20 November

31.

32.

2018, with the headline: “Revealed: Junior doctor whistleblowing case cost NHS
£700k”. The story contained a quote from Dr Day: “My wife and | decided to withdraw
the case because of the six figure cost consequences that were attached to the
proceedings in the event that the case did not succeed.” The Trust had not been
approached to comment on this. As a result, | contacted the journalist by email on 20
November 2018 to ask for the story to be updated to include the Trust's statement on
the issue of costs [pages 1111]. The story was updated accordingly to include the
Trust's statement [pages 1112-1114].

On or around 21 November 2018, Dr Day published an update on his Crowd Justice
page [page 1115]. Dr Day referred to statements which he said had been provided to
Tommy Greene by the Trust and HEE. Dr Day stated that he considered he was now
in a position to speak more openly about the circumstances in which his whistleblowing
case was withdrawn under a settlement agreement. His statement repeated the quote
which he had provided to the HSJ [in the article referred to above, published on 20
November 2018, page 1113] which stated: “My wife and | decided to withdraw the case
because of six figure costs consequences that were attached to proceedings in the
event that the case did not succeed. These tactics were used two days into my 6 days
of cross examination when | was under oath and could not discuss my evidence with
anyone, including my lawyers. The cost consequences were attached to me cross
examining any of the NHS’ 14 witnesses and were then used to secure the wording of
the agreed statement once | had agreed to withdraw the case after completing my 6
days of evidence” [page 1115]. The statement went on to refer to the legal costs spent
on the defence of the claim.

Shortly after this an article in the Sunday Telegraph on Sunday 2 December 2018
written by Mr Greene on the settiement of Dr Day’s claims was published [pages 1141-
1142]. | was disappointed to see that the article was extremely one-sided and had
taken the Trust's response out of context, in particular on the issue of whether the Trust
had instructed Capsticks Solicitors to make a legal threat as to costs — the article
published the Trust's response to this allegation, that no such instruction had been
given, without referring to the context of the question. | was also concerned that the
journalist had not included the rebuttals provided on the other points and in particular,
that Dr Day'’s legal team had approached the Trust to discuss settiement. | emailed the
Trust Board in the late afternoon of Sunday 2 December 2018 to notify them of the
Sunday Telegraph article, as it was likely that members of the Board would be asked
to comment on the coverage [pages 1138-1139]. The tone of my email was perhaps
more emotive than my normal style; this reflected my disappointment that the coverage
had misrepresented the course of the settlement discussions.

10



33.

34.

35.

36.

37.

38.

There was increasing pressure on social media to comment on the allegations about
the cost threats. There was a post from “54000 Doctors” which was directed at the
Trust and stated that the Trust had changed its position on the allegation of a costs
threat from denial to saying it “did not ask for it" [page 1143]. The post referred to the
fact that the Trust Board had met on the Sunday evening before the settlement was
signed off so was drawing the Trust Board into the issue of costs.

On 4 December 2018 (11:38) | emailed Ben Travis and Angela Helleur, Chief Nurse,
cc Scott Bartlett, Senior Communications Officer (and lead on social media) and Ms
Edwards, to notify them of recent criticism on social media and to share some recent
posts | had seen regarding Dr Day [pages 1168-1177].

| discussed with Mr Travis the need to respond to the allegations that were being widely
circulated that cost threats had been issued against Dr Day.

The Trust's view by this point was that it needed to react in the face of the coverage at
this time to what were believed to be misleading statements. | felt it was also time
sensitive given the recent turn of events and that it was important to be sure that there
no suggestion that the Trust agreed with what had been said and to avoid a fresh cycle
of unfavourable news. Consequently, the Trust made the decision to issue a further
public statement on 4 December 2018 to respond to specific questions about and
allegations against the Trust [pages1159]. | drafted the statement and this was
approved by Ben Travis, Chief Executive.

In addition to issuing the statement on the Trust's website, and following discussions
with Ben Travis which | understand he details in his statement, | prepared a letter from
Mr Travis to the Trust’'s local stakeholders, enclosing this statement and the October
statement. A list of the local stakeholders is at [page 1183] and an example of the
letter which was then duplicated via mail merge is at pages 1179-1182. It is not
unusual for the Trust to issue briefings to local MPs, councillors and NHS partners on
issues that are prominent in the press and on social media. Given the coverage in the
Telegraph and the increasingly high levels of interest in the case on social media | felt
there was a likelihood that HSJ would do another story, and | wanted to ensure that
the Trust’'s statement was included if they did.

Within the Trust's 4 December 2018 statement, the Trust set out its position on the
issue of the alleged costs threats. | understand Dr Day claims as a detriment the
following statements contained within the Trust’'s December statement:

a. ‘he claims that the Trust threatened him with the prospect of paying our legal

costs. All of this is simply untrue”
b. ‘“we did not threaten Dr Day with legal costs to pressure him to drop his claim”

1



39.

40.

41.

42.

43.

c. “[o]n the issue of costs, we had decided not to pursue Dr Day for legal fees
before he withdrew his case”

| observe that when formulating his detriments Dr Day has broken down the statement
into three sections but the first two references were formatted differently by the Trust.
The statement actually states: “he claims that the Trust threatened him with the
prospect of paying our legal costs. All of this is simply untrue: we did not threaten Dr
Day with legal costs to pressure him to drop his claim — his legal representatives
approached us to settle the claim on Dr Day’s behalf” [page 1159].

That point aside, | had not been involved in the negotiations and terms of settlement
(about which | understand that the Tribunal will hear evidence). | do not therefore
comment on whether the statements were in fact accurate or not. | can confirm
however that it was my understanding at the time that the statement was accurate.
The statement was approved by Ben Travis. | believed that the key point missing from
Dr Day’s statements about the negotiations, and the point | wanted to emphasise, was
that the proposal of a settlement had been raised by Dr Day’s barrister whilst he was
giving evidence. The reason | drafted the statement was because | believed it to be
true; | believed that it corrected an important omission in Dr Day’s statements, and |
was trying to respond to the unfair criticism of the Trust. | was not seeking to subject
Dr Day to a detriment because he had made protected disclosures years earlier - the
thought simply did not cross my mind.

Social media interest in the case continued. A series of postings and messages were
directed to us via Twitter. On Saturday 8 December 2018, | emailed Mr Travis to report
on recent social media activity on Twitter. The email explained | felt nervous about
responding to each query, whereas not responding at all was likely to attract criticism.
| suggested we could leave this over the weekend and review on Monday or provide a
broad holding statement along the lines of our previous statement [pages 1206-1210].

Consideration was therefore made to publishing a third statement; primarily to respond
to the four threats listed on Dr Day’s Crowd Justice case update [pages 1213-1214].
However, this was superseded by the fact that on 11 December 2018, Dr Day made
an application to the Employment Tribunal to set aside the settlement agreement and
for reconsideration of the dismissal judgment [pages 133-151]. The Trust therefore
initially took a step back from making any further statements in light of the fact that Dr
Day was seeking to reopen his claims.

The Trust received a further email from Mr Greene to my colleague Kirsten Edwards
on 20 December 2018 with additional questions about Dr Day’s case, in particular
stating: “/'ve learnt that Dr Day’s barrister in the hearing has also confirmed that costs
threats were brought against Day by the Respondents. Is Dr Day'’s barrister lying as

12



44.

45.

46.

well” [page 1247]. Following that email, | discussed this with Ben Travis and our view
was that — with the query from Mr Greene and the increasing demand on social media
to respond about the allegations of cost threats — a third statement would be required.
In particular, | was concerned that we had left this point hanging unanswered following
Dr Day's update to his Crowd Justice page. | responded on 21 December 2018 to
confirm that we did not instruct our legal representatives, Capsticks to threaten Dr Day
with legal costs at any stage and that Capsticks have confirmed that they did not
instruct their barristers to threaten Dr Day with legal costs, and their barristers did not
do so [page 1283]. Mr Greene emailed me on 21 December with further questions
[pages 1383-1384]. Events then developed as set out below and | confirmed a
statement would follow to address all issues after Christmas [pages 1381-1383].

On 21 December 2018, the HSJ published an article following the publication of a
report which had been commissioned by Ben Travis shortly after his appointment as
Chief Executive which investigated concerns about bullying and harassment at the
Trust [pages 1250-1281]. | understand that this is detailed in the statement of Ben
Travis but | confirm that the report did not relate to the Dr Day case. However, when
the HSJ article was published online, many of the comments were not commentary in
respect of the report’s findings but, instead, commented on the Dr Day case; in
particular the alleged costs threat and the four threats named on Dr Day’s Crowd
Justice page [pages 1250-1281]. The comments caused concern for the Trust and |
note that some referred to "our CEO” implying they came from members of our staff
[e.g. page 1257-1258] and that the Trust may have ‘lied’ regarding denying the cost
threats [e.g. 1254-1255]. There was speculation that Mr Travis' qualifications were
fraudulent and the four specific alleged costs threats were repeated many times. Many
of the posts had over 100 likes per post [e.g. pages 1266 & 1268-1269]. | understand
from the HSJ that this article received one of the highest level of comments for the
publication and that ultimately a decision was taken by the HSJ to switch off its
comments. This, combined with the large number of questions the Trust and Mr Travis
were receiving on social media, confirmed my belief that a third statement was
required.

Immediately after the HSJ article, | was informed by members of our senior clinical
team that lots of staff were asking about the allegation of cost threats and were
disappointed that the Trust had not issued a statement on the issue. | was informed by
some colleagues before Christmas that the delay in issuing a statement was perceived
to be an admission of guilt by the Trust.

At this point, in light of Mr Greene's further queries and the continued attention around
the settlement of Dr Day’s claim, the Trust considered issuing another public statement
to further clarify matters. The plan was to issue a statement shortly after Mr Greene's
letters, on Monday 24 December 2018. However, Dr Day queried the timing of

13



47.

48.

49.

50.

51.

releasing a statement on Christmas Eve [page 1248]. Dr Day and Mr Travis agreed to
have a break on this issue over Christmas. On Christmas Eve, Mr Travis received a
number of queries from colleagues on the issue, when he had been visiting frontline
areas to thank staff for their hard work over the year. In particular, colleagues were
asking Mr Travis about the four specific allegations of threats that Dr Day had made. |
was on leave, but due to the high levels of interest from staff, Mr Travis called me and
asked me to prepare a holding statement on the Trust intranet, explaining that we
would respond to the allegations after the Christmas period. This holding statement
was approved by Mr Travis and published on our Trust intranet on Christmas Eve
[page 1286-1287].

| emailed an embargoed statement to Dr Day on 3 January 2019, a day before
publication was planned [page 1296-1297]. Ultimately, the decision was taken not to
issue that statement and | understand the reasoning for this is detailed in the witness
statement for Mr Travis. On 9 January 2019, Dr Day put up a further update to his
Crowd Justice page confirming that an embargoed statement had been provided and
quoting sections from that statement [page 1313]. Dr Day confirmed the statement
had then not been issued.

The Trust ultimately published a third and final statement online on 10 January 2019.
The decision to do so was taken because of the level of interest in the case in
conjunction with the need for the Trust to respond to the serious allegations which had
been made by Dr Day to the press and on his social media. The 10 January 2019
statement still represents the Trust’s final position in respect of this matter [pages
1314-1317].

I understand that Dr Day alleges the following comment contained within this statement
is a further detriment: “Dr Day’s legal representatives indicated that it would be helpful
to them for the Trust: To state what our position would be on costs if the tribunal were
to dismiss Dr Day’s claims and make findings that he had not been truthful in his
evidence...The Trust's legal representatives confirmed that if the tribunal were to
dismiss Dr Day's claims and make findings that his evidence was untruthful, then there
would be an issue to costs. This reflects that we are an NHS body responsible for public
funds”.

As with the previous alleged detriments relating to the October and December 2018
statements, my view is that the detriment claimed is misleading as it does not set out
the initial sentence from the quoted section which was that it was Dr Day's
representative who made the approach about settlement discussions.

That point aside, | would reiterate my earlier point that although | was involved in the
drafting of the statement, | had not been involved in the negotiations and terms of

14



52.

settlement. However, | believed the statement to be accurate. Indeed, the statement
was drafted following further discussions involving Ben Travis and Janet Lynch to
ensure that we were clear about all the relevant facts. The reason for the statement
was to set out the Trust's position in response to what we believed to be misleading or
inaccurate statements, in order to protect the Trust's reputation. | was not motivated at
any stage by a desire to penalise Dr Day for blowing the whistle years earlier: the focus
was on the much more recent events concerning the settlement of Dr Day’s claims.

| have explained the reasons why the Trust felt the need to publish each of the three
statements - namely the concerns that staff would be discouraged from raising safety
concerns, concerns about junior doctor recruitment and staff morale, and the need to
address the misleading negative publicity which was being generated in the media,
particularly in respect of the allegation that the Trust had made costs threats against
Dr Day during settlement negotiations. The second and third statements, which |
drafted, were released reactively in response to specific questions asked of and
allegations made against the Trust. As | have indicated, the decision to publish the
statements, and the content of those statements, was in no way motivated by the
disclosures Dr Day had made as long ago as five years previously in 2013 and 2014.

Subsequent events

53.

54.

Norman Lamb MP (now Sir Norman Lamb) had taken an interest in Dr Day's case and
was one of his supporters. The Trust therefore felt that it would be beneficial to open
a dialogue with Mr Lamb MP to clarify the Trust's position and to potentially find a
suitable way forward for all of us. This was led by Ben Travis and so the details of
these events are addressed in his statement. Two meetings took place in 2019. |
attended the meeting on 14 January 2019.

The meeting on 14 January 2019 had been arranged prior to the publication of the third
statement on 10 January 2019. In advance of the meeting, | received an email from
Kate Savin, Parliamentary Assistant to Norman Lamb, forwarding an email from Dr
Day which stated that the Trust had chosen to release 3 statements which were false
and defamatory in places [page 1354]. | responded to confirm the reasoning for the
statements. | explained that the first statement was intended to set out all the facts
relating to the case, which the Trust had not previously done in detail due to the
employment tribunal proceedings. | explained the more recent two statements were
released reactively in response to specific questions and allegations asked of or made
against the Trust. | confirmed that the Trust would be very happy to discuss the most
recent two statements given the concerns expressed by Dr Day but that the Trust
wished to avoid going through all the details of the original claim dating back to 2014
given that Dr Day was now seeking to reopen that process. However, | emphasised

15



that we thought it would be more productive to try and find common ground and that
we would also like to outline some of the improvements made since Dr Day's case in
relation to supporting staff to raise concerns [page 1353]. Dr Day responded to
confirm that he was only happy to proceed if there was free discussion about all three
statements and that if any of the statements could not be defended at the meeting,
these should be removed from their website [page 1352]. | deliberately wanted to
avoid this type of email correspondence as | considered it best to discuss these issues
in person and so | responded to confirm that we would attend for 4pm and that it would
be useful to discuss this at the start of the meeting [page 1352].

55. The meeting took place on 14 January 2019 and | understand that this is detailed in
the statement of Ben Travis. | took notes in this meeting but did not retain them, as
they were not an official record of the meeting, and they were no longer required once
Mr Travis decided the below next steps following the meeting. .

56. Following the meeting with Dr Day and Norman Lamb on 14 January 2019, Mr Travis
asked Kate Anderson, the Trust's Director of Corporate Affairs who was new to the
case and who had a background in auditing, to review the points made in the meeting,
including whether we should remove our statements from the website. Ms Anderson’s
internal review concluded that, taken together, the statements were accurate, and the
decision was made not to remove them from the website.

I confirm that the content of this statement is true to the best of my knowledge information and

belief.
. / [“ - ~
A é {7 L
Slgned’-lﬂﬁ//’cﬁ[ Dated/*'z“')Z
David Cocke

16



